Har du umgåtts med funderingar kring möjligheten att studera utomlands i 1 år? Visste du att Rotary har världens största ungdomsutbytesprogram? Varje år väljer tusentals ungdomar i hela världen att lägga 1 år av studierna i ett annat land. Haninge Rotaryklubb har haft flera ungdomar i olika länder som USA, Australien, Sydkorea, Canada m. fl. och därmed tagit emot ungdomar från dessa länder. Åldern bland studenterna skiftar, men är oftast runt 16-19 år.
En stor fördel med att åka ut med Rotary är att man kan vara säker på att bli väl omhändertagen. Den lokala Rotaryklubben dit man reser är skyldig att ta väl hand om utbytesstudenterna, och inte minst är den familj, eller de familjer, man bor hos väl utvalda. De ungdomar som kommer till oss här i Haninge bor helst hos din egen familj, eftersom du är ”bortrest”, men passar inte det kan det bli någon annan familj.

Studierna sker i den lokala skolan på det lokala språket och i ”rätt” årskurs. Varje månad förser Rotary studenten med en fickpeng. Och eftersom man bor hos en familj deltar man i familjens normala liv, och får därmed nyttiga kunskaper om andra kulturer.

Låter det spännande? Vill du, och din familj, veta mer om förutsättningarna, ta kontakt med oss i Haninge Rotaryklubb genom Hans Bildsten, 070-6773539.

Ansökan för deltagande i 1 års utbyte skall vara inlämnad senast den 15 oktober i år.